Ett GLOS tack...

Flitens lampa lyser... jag är klar med mina åtaganden i projektet, i alla fall för nu.
Vi inväntar ryssarna - med spänning, sen blir det förhoppningsvis åka av igen.
Fattar ni ingenting? Bra, jag gillar att vara mystisk.

Jag surfar runt på språksidor. Svenskan är fantastisk. SvD har tydligen haft en rolig artikelserie om nyskapade ord under sommaren, jag gör som alltid - läser det på nätet.
Med det lite pretentiösa namnet Lexikala luckor finns massa spännande ordbildningar.

Vad sägs om: 
SKRYLLING från Åsa Johansson.
Ordet förklaras som en person till vilken släktförhållandet är så avlägset att ingen orkar reda ut begreppen. Exempel: "Så hur känner ni Per Gessle?" "Han är min skrylling."
BLYGSKRYT från Gunnar Harding som lärt det från poeten Axel Liffner.
Förklaringen lyder: genom att framhålla sina enkla vanor, sin fantasilöshet och dåliga smak få någon annan att känna sig som en fåfäng elitistisk snobb.
MINGELSKA från Lars Lönnroth.
Ett internationellt språk talat på mingelpartyn av hippa kulturpersonligheter som inte har något att säga men önska signalera att de tillhör rätt gäng...
PYSSELSÄTTNING från Martin Lagerholm.
Aktivitet på heltid som ersätter det forna fritidsbegreppet sysselsättning...

Och så har jag ett eget. Ibland på morgonen när man är sådär trött och alla bokstäver inte hänger med när munnen öppnar sig, kom jag för några år sen på det lysande ordet:
GLOS = ett glas juice.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits