Sneda leenden och smutsiga ungar

Igår när jag & D grillade på gården var det härligt lugnt och tyst. Lite fåglar som kvittrade och en och annan spårvagn som for förbi.
Nu är läget annorlunda. Grannhuset har visst barnkalas i 30-gradig värme. Jag hör bestick-skrammel, oroliga mammor och kids som skriker. Jag hör cykelinbromsningar, presentpapps-prassel och tårtfläckar(!).

Så här är läget. Alla husen bildar en stor rektangel, där innanför har varje hus en liten tomtplätt med gräs, träd och vad man nu är intresserad av. Vårt hus råkar vara det enda hyreshuset, och även det hus som har schysstast "trädgård". Alla andra nissar har köpt sina lägenheter för en säkert ganska dyr peng.
Hade det varit tvärtom, att vi i hyreshuset haft en taskig tomt och snikt in oss på ett hörn på andra husens gräs, hade vi fått skäll. Men att ta över vårt utrymme är tydligen helt okej. Äckliga småbarnsföräldrar med sneda leenden och smutsiga ungar: "Ni har ju så gott om plats..." Det är liksom inte en fråga, hon bara dumpar sitt kid med en liten plasttraktor hos oss.

Nu tag tänker gå ut på min gräsmatta, fösa undan alla barn och låta dem trängas på sin makadam istället för vårt mjuka gräs... För sån är jag - missunnsam och lättirriterad.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits