Bo?

Jag undrar en sak. Tess kanske kan hjälpa mig?

Jag undrar hur man "väljer" fingerade namn i artiklar där folk inte vill stå med sitt eget.
Läste nyss i Expressen om en 18-årig kille som medvetet smittat tjejer med HIV.
Eller, det var hans mamma som de intervjuat och hon menar att det inte finns något ont i sin son. Svårt det där...
Hur som helst, i artikeln refereras den 18-årige killen till Bo.
Och längst ner står det i kursiv stil Fotnot: Bo är ett fingerat namn.

Får man inte välja vilket namn som helst i dessa sammanhang? Och varför föll valet på Bo?
Det finns väl ingen 18-åring som heter så, inte i första namn i alla fall. Jag tycker att hela historien blir om möjligt mer obehaglig med det namnvalet. Kanske var det tanken? Får man göra så i sådana fall...
Jag förstår hur som helst inte. Upplys mig.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits