Läxa

Jag går en "extra-kurs" på jobbet. Den heter "Att skriva på riktigt" och ämnar utveckla alla oss som arbetar med bokstäver på något vis. Kul tycker jag. Även om det innebär läxor.
Bland annat ska vi skriva en lista på saker som vi är bra respektive dåliga på när det gäller vårt skrivande.

Här är min:
BRA

Jag är bra på att använda och uppfinna "nya" ordsammansättningar, russinskrynkliga eller lepsyllena.

Jag är bra på att anpassa mina texter efter ändamålen.

Jag är bra på att hitta svänget i texter genom att blanda korta och långa meningar.

Jag har ett utmärkt språköga som ser stavfel på mils avstånd.  


DÅLIGT

Jag är ganska dålig på att tycka att det jag skriver är tillräckligt bra.

Jag är dålig på att skriva texter på engelska. Det är fruktansvärt frustrerande att inte få till formuleringarna.

Jag har en förkärlek till adjektiv och ibland kan det bli för mycket av det goda.

Jag litar lite för mycket på min magkänsla och inbillar mig att den är bättre än svenska språkregler.

Sen ska vi beskriva ett föremål på 700 tecken utan att berätta vad det är.

Här är min:
Kritvit och liksom likstel. Mitt öga drog sig dit i reklampausen, för mot den mörkgrå soffan såg den nästan självlysande ut. Kanske har den legat där i flera dagar, kanske hamnade den där för en kort stund sedan. Hon är i alla fall inte kvar, hon som den satt på. I förbifarten kan den lätt tas för de där andra som hon lämnar efter sig i tusentals, men den här är grövre, längre och fyller en annan funktion.  Jag undrar om det gjorde ont, om det växer ut ett nytt och om det syns att hon saknar den.
Jag tänker på den där Gösta Ekman-filmen där man dör om äter ett sådant med ärtor.
Kan det verkligen stämma?

Så, lite hjälp tack. Vad är det jag skriver om?


Kommentarer:
Postat av: Tess

Lätt som en plätt! Ett morrhår!

Postat av: Anonym

Grattis Tess.
Du vann... ett morrhår?

2008-03-19 @ 16:15:30
URL: http://pumpkine.blogg,se
Postat av: Ullis

Jag har ingen katt så jag kunde för mitt liv inte komma på vad det var.. när jag såg svaret kände jag mig dum.
Roligt det där med hur mkt man litar på sin magkänsla, hör också till dem som tycker och tror, och har svårt att känna mig motbevisad gällande mitt språkbruk :o)

2008-03-25 @ 16:40:59
URL: http://gullisullis.bloggagratis.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits